India Reisverslag

Dag 9, Pushkar

Vandaag zijn we in Pushkar, één van de meest heilige steden van India. Volgens de legende zou hier een lotusbloem op de grond zijn gevallen, waarna er een bron ontstond. Dit zou het huidige meer zijn waar Pushkar omheen ligt.

Om 11.00 uur ’s ochtends kunnen we een basisschooltje bekijken. De reisleider heeft dit verzorgd en het lijkt me erg leuk. Het is een flinke wandeling naar het schooltje, waarbij ik ongeveer een kilo zand in mijn schoenen verzamel. Het schooltje zelf is niet veel soeps. De kleuters hebben buiten les, meisjes en jongens worden vanaf groep 3 gescheiden onderwezen. De lokaaltjes zijn sober, zonder meubilair. Gelukkig hebben de kinderen wel boeken, een schoolbord en leuke leraressen. Alle kinderen willen met ons op de foto en er zitten een paar schatjes tussen die je zo zou willen meenemen! Na de rondleiding besluiten we een donatie te doen.

De reisleider brengt ons naar het centrum van het stadje, waar hij kort wat vertelt. We staan bovenaan een ghat die naar het meertje toe leidt. Het water staat momenteel laag. Iedereen wil even zitten en wat drinken, het is vandaag een dag met een heldere hemel en een brandende zon. Maar dat die rust ons niet wordt gegund, blijkt als er een zeer agressieve man op ons afkomt die luidt schreeuwend aan ons duidelijk maakt dat hij vindt dat wij ondanksbaar en onrespectvol zijn. Hij begint zelfs met een stok te slaan, wat voor iedereen het teken is om ertussenuit te glippen.

Het dorpje zelf is niet erg groot, aan de rand van het dorp staat nog een Brahma-tempel, één van de weinige op heel de wereld. In deze tempel liggen allerlei stenen die zijn opgedragen aan overleden familieleden. De tempel is erg kleurrijk en rustig.

’s Avonds besluiten we te eten bij het dorpspleintje. Vanaf het terras hebben we hier mooi uitzicht op. Op een gegeven moment zien we een boel ophef beneden op het plein. Een koe heeft een komkommer gestolen van de plaatselijke marktvrouw, en die is hier niet erg blij mee. We moeten zachtjes lachen en moedigen de koe aan.

Terug in het hotel willen we nog even zwemmen. Nadat we in het zwembad zijn gedoken, vallen de donkere stipjes op de wanden van het zwembad me op. Wat zijn het? Het zijn héél veel kikkervisjes. De zin tot zwemmen vergaat mij acuut en ik ga terug naar de kamer om mijn haar grondig te wassen.